Parfait aux pommes

Idag är det ju, som alla förhoppningsvis redan vet vid det här laget, farsdag. Dagen till ära har jag försökt koka ihop en parfait till min kära fader, och det blev ganska bra så jag ska berätta steg för steg hur jag gjorde, mina vänner! Jag börjar med att säga att det ni behöver är 2-3 äpplen av märket Granny Smith, 6 ägg, 3,5 dl strösocker, 2 tsk vaniljsocker, 5 dl vispgrädde och 4 msk calvados (se inlägget nedan).


STEG 1: Skala, kärna ur och dela äpplena i klyftor. Koka upp 2 dl vatten tillsammans med 2,5 dl socker och vaniljsockret. Sjud äppelklyftorna i ca 5 min. Häll över till en skål och låt svalna övertäckt.


STEG 2: Vispa ett helt ägg tillsammans med två äggulor och 0,5 dl socker i ett varmt vattenbad. Idealt ska man använda elvisp men jag vispade för hand tills det blev riktigt pösigt och ljust.


STEG 3: Vispa 2,5 dl grädde lite lätt i en annan skål (det ska alltså fortfarande vara rinnigt lite fluffigare än ovispat.. ni förstår.) Rör ner 2 msk calvados i grädden och blanda sedan ihop detta med ägg- och sockerblandningen till en parfait. Fyll en avlång sockerkaksform (1,5 liters) och frys.


STEG 4: Lägg till äppelklyftorna på den frysta parfaiten (utan dess sås så klart, den är dock för god för att slängas så hitta på något annat med den!). Repetera sedan steg 2 och 3 för att göra ännu en sats parfait och häll den över äpplena. Ställ åter in den i frysen och vänta tills det blivit en glass! Låt sedan parfaiten stå i kylskåpet ca 30 minuter före servering så den blir lite mjukare och smakerna fylligare. BONNE CHANCE!


écrit par Gabrielle

Lulu (2010-11-19)

Det ser gryyymt gott ut! munnen vattnas


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback