Calvados

Jag sitter just nu och väntar ivrigt på att min äppelparfait som ligger i frysen ska bli klar för servering! Recept kommer givetvis på efterhand, men under väntetiden tänkte jag berätta om en lite mer exklusiv ingrediens i min parfait; nämligen spriten Calvados, som korrekt uttalas med hörbart "s" på slutet, även om det traditionellt strider emot franska uttalsregler. Det är helt enkelt för att särskilja departementet från regionen den kommer ifrån, med samma namn, där s:et på slutet INTE är hörbart (alltså uttalas det då Calvado').

Hursomhelst är det ett brännvin gjort på äpplen. Man kan dricka den bara som den är med en isbit i, ha en skvätt i kaffet eller späda ut det med cider för att få en aperitif som kallas Pommeau.

Rekommenderar starkt till alla att provsmaka!



écrit par Gabrielle


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback