Ur dagboken "Frankrike 2009", del 6

10 juli 2009

När jag och Jojjo vaknade var båten redan igång, och efter en dusch stannade vi vid X ? Måns skulle hoppa från båten till land och tyvärr hamnade han med foten på jord som inte höll och föll ner i vattnet. "Vi kan konstatera att flytvästen fungerar!" sa han och log då han räckte över blöt mobil och plånbok. I väntan på en taxi till Pêch Merle satt vi jag och Jojjo på café medan CA avskilde sig från resten av oss då han var trött på att allt tog sån tid eftersom alla var osams. Allt blev dock bättre när den galna taxi-tanten kom med "Santa Lucia" på högsta volym (som hon dessutom sjöng med till). På vägen upp för berget var Jojjo nära att spy, vilket jag uttryckte "excusez-moi, elle a mal au coeur! Arretez s'il vous plaît!" men vägen var smal och vi var nära mål så hon bara sa "la haute, la haute" och tryckte gasen i botten. Väl framme åt vi hamburgare till lunch och sedan gick vi in i Pêch Merles förhistoriska museum, en grotta från istiden där det finns 20 000 år gamla målningar och fotspår, hanavtryck och skelett från människor som levt där. Den var riktigt cool! Vi styrde båten till La Magdaleine och tro det eller ej, men jag och Jojjo turades om att köra båten vilket gick kanon! Isak läste kartan och sa "sväng barbord"
Dessutom slussade vi på egen hand och jag fick beröm för att jag var en riktig jävel på att veva! Vi bpokade bord på den enstjärniga restaurangen Claude Marco. Återigen lade vi till vid en campingplats och jag och Jojjo blev utstirrade av tjugoåriga fransmä på vägen genom. Visserligen var maten god, men anorexia-portioner... två förrätter: en skiva lax, tre tunna skivor karl johan svamp, tre 5 cm bitar fisk och en kula glass till efterrätt samt tre 2 cm kakor till kaffe koppen stor som ett dock te-servis. Jag skulle lungt kunnat sänka en pizza efteråt. Kyparen skrattade när jag/Jojjo slängde oss över Axels glass när han somnat.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback