Ur dagboken "Frankrike 2009", del 3

7 juli 2009

Kapten Måns bestämde att vi skulle försöka ta oss igenom Kanalen så fort som möjligt så vi hinner utforska allt, så vi vände båten mot Douelle för att fylla förråden med choklad, godis och kakor sedan åkte vi i full fart! Vi stannade kort i Pardines för att fylla på vattentanken, men en fransk liten båt hade ankrat precis framför kranen och de blev arga när vi kom och åkte motvilligt iväg. Vi åt lunch som bestod av korv och potatis på båten sedan hann jag och Jojjo promenera genom byn som var otroligt vacker med alla små hus och kolonier fulla av solrosor. En kvinna bad oss om vägbeskrivning på franska men vi rykte bara på axlarna! Vi styrde vidare båten och kom till Lots berömda bro. Det var fullt med folk där som glodde och skrattade när vi skulle slussa, som vanligt m. mycket tjaffs och till skillnad från alla andra båtar hade vi flytvästar på oss. Det jobbiga är att på kanalen finns 28 slussar och majoriteten är manuella så man måste hoppa av båten och frenetiskt veva och veva! Vi lade till vid Valentre (återigen i staden Cahors) och åt på restaurangen Buvette precis vid bryggan! Vi hade utsikt över Valentre-bron under måltiden (entrecôte och gröna bönor/pommes frites) samt citron-marängpaj till efterrätt) och Isak fick en underlig idé: jag och Jojjo skulle starta "självmordshjälpen". Vi skulle övertala folk att hoppa från bron sen skulle Björn stå på avstånd och skjuta de fallande med sniper. Måns skulle ligga i vattnet med spikmatta så ingen överlevde och Birgitta och Katja skulle stå en bit bort längs kanalen och fiska upp likens plånböcker. Undra om idéen skulle funka? Så här långt nere i Frankrike förstår ingen engelska så jag och CA fick slipa våra kunskaper rejält. CA försökte förklara att han vill ha halva min och halva Jojjos middag, och Jojjo sa "french fries" och fransmannen fattade noll så jag sa "frites!". Jag och Jojjo gick ensamma på en promenad i den fina staden medan resten av sällskapet satt kvar på restaurangen. En av kyparna sa till de vuxna efter vi hade gått att "there are plenty of men out there!" =O Jag tror jag och Jojjo valde lite del håll för Jojjo fällde kommentaren "det ser ut som Ukraina!" Definitivt annorlunda än omgivningen vid restaurangen! Kvällen avslutades med dusch, te och yatzy! Det var riktigt svårt att somna för vi låg och försökte bedöva våra skratt i kudden!

Bilder ur Gabrielles kamera






Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback