Ur dagboken "Frankrike 2009", del 2

6 juli 2009

Vi anlände till Cahors klockan 5:20. Jag och Jojjo tog en promenad. Det var mörkt och ganska kallt, som en svensk oktober-morgon. Vi såg inget intressant i denna typiskt franska by, förutom ett hus m. lysen på... sedan åt vi frukost på tågstationen: kaffe och croissant. Sedan köpte jag och Jojjo dagstidningen Le Monde från tidningskiosken "Relays" som finns vid alla stationer. Den har inga häftstift och är gigantisk. Jojjos brorsa skämtade: "fransmännen har tagit fildelning till en annan nivå!". Sedan kom bussen mot Douelle. På vägen fick vi se den vackra franska landsbyggden, slott, vinodlingar och kanalen Lot. Sedan gick vi en promenad m. Isak. Under dess gång stötte vi på flera glada fransmän som vinkade när de körde förbi i sina bilar. Vi såg även gamla män som FAKTISKT bar baguetter under ärmen! En liten pojke i sin trädgård med kratta i handen ropade "bonjour!". De är mycket trevligare på landsbyggden än i stan, trots alla fördomar! Sedan samlades vi m. Jojjos familj och åt banana-split och en kopp kaffe med liten pepperkaka. Efter det gick vi ytterligare en promenad på egen hand och det kändes overkligt att alla runt omkring oss pratade franska och allt var som på film! Sedan köpte vi mat i en livsmedelsbutik där vi stötte på en bunt ryssar... som hälsade på mig och Jojjo som satt på trappan. Sean blev det äntligen dags att gå till vår båt! Jag och Jojjo fick egen hytt, stor som på Silja Line! Efter att vi suttit en stund på båtens framsida och sålat åt vi lunch som besto av mjuk mögelost, baguette och riktigt god skinka samt en kopp kaffe! Efter det kom en tekniker och förklarade hur båten ska skötas/styras. Sedan var det äntligen dags för att åka båt! Vädret var perfekt. Cirka 25 grader, sval vind och strålande sol som då och då gick i moln. Vi stannade bredvid danska drottningens sommarslott där vi skulle spendera natten. På båten lagade vi pasta carbonara och de vuxna köpte en flaska vin från en av de tusentals vingårdas som fanns där omkring. På kvällen tog vi "barn" en cykel med oss och promenerade längs vattnet. Lille Axel plockade en valnöt från trädet som doftade gott, och CA provade en vindruva som var omogen och sur, trologen livsfarlig efter bekämpningsmedel. Vi lekte även kurragömma på båten och jag trillade nästan i vattnet flera gånger. För att ta oss i land lade vi en planka mellan båten och landmarken. Vattnet under var djupt så trillar man... ouch. Jag och Jojjo prövade vattnets temperatur med våra fötter, det var verkligen jätte varmt men inge ville bada än! När vi gick in lade Jojjos mamma en kompress på min högervad som inte ville sluta blöda. Kvällen avslutades med kortspel, lagom roligt då tvillingarna båda är dåliga förlorare :P
Denna natt visade det sig att jag och Jojjo hade vattenpumpen under vår hytt som var på och förde oväsen trots att den borde varit avstängd! Ingen hade brytt sig om det eftersom endast jag och Jojjo kunnat höra det.

Bilder från Gabrielles kamera



nattiz ♥ (2011-01-06)

jahaaaaaaaaaaa..... vad seg jag är.... 2009 står det xD <3


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback