Ur dagboken "Frankrike 2009", del 1

5 juli 2009

När vi landat i Paris strax efter 17 tog vi pendeln från Charles e Gaulles (biljett 6,8€). Att åka tåg i Frankrike är inte som i Stockholm... fullsmockat m. folk och en stressad konduktör som klämmer folk i dörrarna och säger "je n'ai pas de temps d'attender à toi!". Jag satt vid tonåringar som varit på en Japan Exhibition, som smaskade jordgubbspocky... tänk er hur illamående man blir av den lukten blandat med svetten i den kvava tågluften. Vi gick av i Gare du Nord, där det blev lite tjaffs så det tog 2 timmar innan alla blev sams och vi kunde gå på restaurang. Gissa om kyparna kollade snett när vi, nio turister kom med cirka 30 kg bagage och tjaffsar m. varann? Servitören blev smått förvirrad då alla beställde på olika språk, tre på frfanska och fem på engelska! =) Jag åt pesto tagliatelle och lyssnade på det franska kärleksparets konversation bredvid mig. Söta som "Amélie de Montmartre". Efter måltien stack vi på en gång till "metron". Fransmän r i Paris smått oförskämda då de knappast flyttar på sig eller ger plats. Vi klev av i Paris Austerlitz, där vi bytte till Lunéa-tåget och dess "1:a-klassiga" sovvagn. I vår kupé fanns inga tecken på 1:a-klass så jag och Jojjo skojade om att ekonomi-klassen får våra använda vattenflaskor och gratis necessärkit. Det läskiga var att jag, Jojjo och hennes mamma skulle fått dela vår fyra bäddskupé med en främmande fransman som kom flämtande efter att ha sprungit till tåget.
-"Je peux habiter avec vous ce soir?" frågade han och stack in huvudet i kupén. Jag sa "oui" lite försiktigt medans Jojjos mamma pinsamt nog gav honom en kudde och sa "take this pillow and leave". Men han bytte kupé med Jojjos brorsa som skulle sovit ensam. Han kom och sa "du gav honom inte ens vatten!" och så sprang han efter honom m. flaskan. Sedan begav jag mig uppför stegen till en säng som inte hade något typ av täcke. Under natten körde jag ner naglarna i madrassen för att inte trilla ner på det hårda golvet då tåget for fram i blixtfart och jag gled och ryktes åt alla håll. LÄSKIGT!

nattiz ♥ (2011-01-06)

vänta vänta vänta, är du i FRANKRIKE ?! FY VAD KUL! :D

kraaaaam


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback