Aix-en-provence

Idag när jag hade utvecklingssamtal noterade min lärare att jag hade högt betyg i franska, och föreslog då att jag kunde finslipa min språkkunskaper på en intensivkurs i Aix-en-provence (vilket hon uttalade mycket roligt). Kursen varar i fem månader, förkunskaper eller ej spelar ingen roll, och man bor hos en värdfamilj (som oftast är en ensamstående gammal kvinna).

Det man läser på skolan i Aix är franska på förmiddagen och något estetiskt val på eftermiddagen (bild och form, modern dans, teater, ridning eller fransk matlagning m.m!). Man kan även välja att fördjupa sig i litteratur, historia, konst, poesi, historia eller geografi bl.a; allt med anknytning till Frankrike givetvis. Under denna tid ska man även slutföra ett projekt som varierar från termin till termin. Några exempel är en studieresa till andra franska städer så som Lyon eller Dijon, arbetsplatspraktik så man får bekanta sig med det franska arbetslivet, eller nervkittlande tid som medlem av en proffesionell dansgrupp!

Det vore en dröm om Jeannine ville följa med mig på detta innan det bär av till Paris och Sorbonne! =)

écrit par Gabrielle

Lulu (2010-11-11)

Hahaha jag skulle velat höra Ammie säga det xD


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback